26 januari 2010

ibland händer sånt som gör det svårt att komma på tre bra saker, man vill liksom bara gråta. men sen dyker dom upp ändå dom bra sakerna

1. kunskap - min mormor har lärt mig massor

när jag var 11, tror jag, lärde hon mig att göra svampstuvning i köket på vibacksvägen, jätteviktigt att vispa ordentligt så att den inte blir klumpig

utan henne hade jag aldrig blivit så intresserad av att sy och inte heller förstått hur viktigt det är med riktigt vassa knappnålar. " vad är det här för småspik?" frågade hon en gång när vi skulle sy tillsammans och min knappnålslåda kom fram

om man vill ha saker och ting på sitt sätt så behöver man inte göra allt själv, man kan också se till att vara en riktigt bra arbetsledare och lägga sig i allt som andra gör


2. minnen - det finns nästan hur många som helst och det känns riktigt bra

sommarlov på vallåsen med limpa och o'boy, den obligatoriska radarduschen innan fisketurerna och täcket som mitt i natten lades tillrätta så att vi inte skulle frysa

den där gången, mitt i vintern, när mormor var barnvakt åt mig men av någon outgrundlig anledning tyckte att vi skulle ta oss från kajakvägen till vibacksvägen. det var så kallt. jag var ordentligt klädd och hade väl antagligen en overall på mig, men mormor var sämre klädd och drog i mameluckerna för att de skulle täcka och värma så mycket som möjligt. det hela slutade med att de sprack och mormor och jag skrattade oss varma

i julas försökte vi hålla ner sockerkonsumtionen vid fikabordet, men jag som inte lärt mig dricka kaffe utan socker än smugglade ner en sockerbit i min kopp. "en sån där skulle jag också vilja ha", sa mormor. "men du har ju diabetes och ska inte äta så mycket socker", försökte mamma förklara. "men har ni drabbats av det allihopa då?!", undrade mormor och log sitt finurliga leende


3. tro - en sån här dag är det extra skönt att ha något att luta sig mot

"gud som haver" fick jag av mormor

att veta att vad som än händer så var det utsett

alla dom sorgliga sångerna som hon lärde catharina och mig att sjunga. men en sån här dag blir jag faktiskt glad av den här: "jag har hört om en stad ovan molnen, ovan jordiska, dimhöljda länder, jag har hört om de solljusa stränder och en gång, tänk en gång är jag där"

3 kommentarer:

Anonym sa...

kram/c

Caroline sa...

Sommarlov med limpa och O'boy!

Pernilla sa...

Åh så vackert skrivet. Åh. Mormödrar är fantastiska, till och med som änglar...