15 november 2010

1. julrecept - saras mandelskorpor

2,5 dl nötter el. mandel, grovt hackade
50 g smör
2 medelstora ägg
2 dl socker
½ tsk salt
1 tsk vanillinsocker
1 tsk bakpulver
4 dl vetemjöl + lite till utbakningen

Hacka mandel. Blanda mandel, ägg, socker, salt, rumsvarmt smör i bitar och vanillinsocker
. Rör sist ner mjölet med bakpulver.

5 delar, 5 rullar, platta till något.
(Smeten är kletig men det går... )

Grädda 20 -24 min i knappt 200°. Låt svalna 5 min.

Skär på snedden till skivor. Lägg tillbaka skivorna på plåten (ställ dem på högkant). Grädda 5-10 min i 200°.

Låt sedan skivorna stå i ugnen på svag värme i 30 min tills de har blivit skorpor.

2. glada elever - det är alltid härligt när mina fina elever kommer till mig bara för att hälsa på och prata lite men vissa dagar behöver jag det mer än vanligt. som exempelvis de dagar när jag tvingas sitta med på galna möten

3. säkert! - hela skivan är fantastisk men låten 'får jag' är nåt alldeles extra

Inga kommentarer: